Szivélyes üdvözletemet küldöm minden kedves web-vendégnek!

Kérem, töltse itt hasznosan a szadadidejét!

Töltsd el hasznosan a ráérő idődet 

 a www.gitar.eoldal.hu-webcímen ! 

Shift+R javítja ennek a képnek a minoségét. Shift+A javítja az oldal összes képének minoségét.

Lássunk néhány tippet a gitározáshoz,

próbáljunk ki egy-két zenész tükköt!

1. rész

Nézzük meg, mi minden kell a klasszikus gitár tanulásához

   ÍME - a szükséges eszközök listája ahhoz, hogy

     valaki e kedves hangszeren megtanuljon játszani. 

1.) Kell legalább 1 darab jó minőségű klasszikus gitár

     a zeneórára és az otthoni gyakorláshoz.

     Sokféle márka, sokféle áron kapható!

2.) Jó, ha a biztonságos szállításhoz + tároláshoz     

     veszünk egy puha vagy kemény anyagú tokot.

3.) Szükséges egy állítható magasságú kottatartó

4.) Fontos egy összehajtható, fémből készült lábtartó.

5.) Nélkülözhetetlen egy mechanikus metronóm, de ma

    már létezik hangolóval egybeépített digitális metronóm is.

6.) Alapvető kellék egy hatágú gitárhangoló, vagy egy "A"-síp.

7.) Feltétlenül be kell szerezni a legfontosabb gitáros kottákat.

    (Mindenkinek a saját gitártanára mondja meg a kotta címét!) 

8.) Kell 1 hangszer csúszását játék közben megakadályozó szarvasbőr-darab.

9.) Esetleg vásárolható tartalékba egy második hangszer és pót-gitárhúrok.

10.) Az otthoni gyakorlás szüneteiben mindig jól jöhet egy gitártartó-állvány is.

11.) Alapvető egy megfelelő magasságú kárpitozott szék. Ezt csak akkor érzi

       a gitárjátékos kényelmesnek, hogyha legalább az egyik talpa a földet éri,

       a combja és a lábszára pedig derékszöget zár be, vagyis amikor a szék 

       ülőlapja sem túl magasan, sem túl alacsonyan található! Egy rossz

       magasságú szék igazán megnehezíti a jóhangulatú zenélést és igen

       megkeserítheti gitáros életét, sőt később gerincproblémát okozhat!

12.) Nem feledkezhetünk meg egy állólámpáról sem,

       ami a kottákat szükség esetén megvilágítja, 

       ellenkező esetben a látásunk romolhat.

2. rész

Hogyan is kell jól behangolni a klasszikus gitárt?

Lássunk ehhez videófelvételeket az Internetről!

01. A gitár hangolása A)

02. A gitár hangolása B)

03. A gitár hangolása C)

04. A gitár hangolásáról angol nyelven D)

05. Egyéb gitárhangolási módszerek E)

06. A gitárhangoló, mint nélkülözhetetlen segédeszköz

07. Modern online-gitárhangoló

08. Gitárhangoló (Ez szabadon letölthető!)

3. rész

  Fontos tudatosítani azt, hogy a zenélés 

    nélkülözhetetlen kelléke a metronóm.

[A megfelelő taktus nélkül nem zene a zene!]

 01.  Metronome online

02.  Online metronóm

    03. Virtual Metronome v1.1.1(letölthető!.exe)

04. Metronom v2.5 for Win32 (letölthető!) 

  4. rész

 Egészen egyszerű és nagyon olcsó gitár-karbantartási javaslat

  kispénzű, de kreatív diákok számára

gazdaságossági szempontból!

  ÍME,  EGY  NAGY  ÖTLET!

Hogyan csökkentő felére a húrokra költött összeg?

Bizonyára sokan és sokszor tapasztaltuk, hogy a gitárunkon lévő basszus-húrok hamarabb mennek tönkre, mint a szoprán-húrok. Nem használódnak el teljesen, csak piszkosak. A húrokon körbefutó sok apró rece, kis mélyedés menet közben tele lett. A gitárhúr nagyon elkoszolódott a pengető ujjaink bőrében lévő verejték- és faggyúmirigyek válladékától, az elhalt hámsejtjeinktől, a kezünkre tapadó portól, piszoktól és egyéb szennyeződéstől. 

Mondhatnánk azt is, hogy nem egy jelentős kiadás néhány vadonatúj basszus-húr hagyományos úton történő beszerzése. Elég egy jó hangszer- és zenemű-bolt a közelben és a probléma hamar megoldható! Nem komoly összeg e kiegészítő kellék megvásárlása a hangszerünk árához képest.

Ám a médiában mindig csak hazánk nehéz anyagi helyzetén sajnálkoznak. Az újságokban folyton arról cikkeznek, hogy tartósan beköltözött hozzánk a pénzügyi- és gazdasági válság. Ezt lehet hallani rádiókban, ezt lehet látni a kereskedelmi TV-csatornák többségén. Éppen ezért itt és most egy nagyon egyszerű, otthon is könnyedén kivitelezhető SK-megoldást ajánlok mindenkinek, a takarékosságra való törekvés szent nevében.

I g e n   f o n t o s   a   s a j á t   e l h a t á r o z á s!

Már előre döntsük el, hogyha majd húrt vásárolunk,

akkor azt a lehető legtöbbször fel fogjuk használni! 

Ez lehetne a lentebb olvasható húr-tisztító módszer

reklám-szlogenje=VEGYEN EGYSZER, HASZNÁLJA EZERSZER!

Nos, ha 1000 alkalmat nem is bírna ki szeretett gitárunk húrja,

azért valamennyivel mégiscsak meghosszabbíthatnánk életét.

Nos, mi is a teendő azokkal az elpiszkolódott basszus-húrokkal?

       A következőkben ajánlott praktikák alapos elolvasása után

      akár hozzá is foghatnánk a gyors kivitelezéshez!

Shift+R javítja ennek a képnek a minoségét. Shift+A javítja az oldal összes képének minoségét.

 Í m e, a  h ú r t i s z t í t ó  m u n k a  m e n e t e:

1. Szereljük le a 3 darab fémsodrású, nylonbevonatú basszus-húrt a gitárunkról.

2. Száraz portörlőn húzzuk át azokat külön-külön, majd nagyon lazán tekerjük fel.

3. Tegyük bele mindet egy nagy és mély áztatóedénybe, pl. egy műanyag-tálba.

4. Ezután öntsünk rájuk annyi hideg vizet, amennyi éppen hogy ellepi a 3 húrt.

F O N T O S   T U D N I V A L Ó !

Kifejezetten tilos forró vízet használni ehhez az áztatáshoz,

mert a hőhatásra a nejlonhúr megnyúlna, ezáltal romlana a minőség.

Végül pedig már csupán hamis hangon szólalna meg a húrunk.

Shift+R javítja ennek a képnek a minoségét. Shift+A javítja az oldal összes képének minoségét.

5. Adjunk a hideg vízhez híg, a háztartásokban gyakran használt szalmiákszeszt. 

6. Áztassuk ebben az enyhén szalmiákos vízben a 3 húrt körülbelül 15-20 percig.

7. Várjuk meg, amíg az oldat fellazítja, leoldja a húrok felületén összegyűlt koszt.

Shift+R javítja ennek a képnek a minoségét. Shift+A javítja az oldal összes képének minoségét.

SZIGORÚ  FIGYELMEZTETÉS! 

    A gitárhúrok tisztításakor mindíg csak

gumikesztyűs kézzel nyúljunk bele az áztatóvízbe,

mivel ez a folyadék lúgos és kissé maró hatású! 

8. Vegyük kézbe a tisztítandó gitár-alkatrészt és tiszta ronggyal, szivaccsal, vagy VILEDA-kendővel alaposan, de nem durván mind a 3 húrt külön-külön dörzsöljük át.

9. Végül öblítsük le mindegyiket egy tiszta edényben egy újabb adag hideg csapvízzel.

10. Nagyon óvatosan egy másik tiszta textillel töröljünk jó szárazra mindegyik gitárhúrt!

11. Tegyük vissza a basszus-húrokat a gitárunkra, pontosan az eredeti helyükre.

VAJON  MILYENEK  LETTEK  A  HÚROK  A  TISZTÍTÁS  UTÁN?

Ugye mindegyik szinte jobb, mint új korában volt! 

Kezdődhet a húrok felújítása után a zenélés!

Érdekes megtapasztalni, hogy ezek a  mosott húrok szinte szebben szólnak, mint a frissen vásárolt, új beszerzéseink. Nem nyikorognak annyira, amikor újrahangoljuk őket! Ráadásul nem kell őket annyira kinyújtani, mint az újonnan vásárolt basszus húrokat. Hangfelvétel-készítésnél is jobban működnek ezek a reparált húrok, mert a korábbi használattól némileg simábbak lettek, már jól bejárattuk őket, másként mondva alaposan bejátszottuk hangszerünk húrjait.

Összegezve:
A tisztítással újjá varázsolt basszus-húrok hangja kifejezetten élénkebb.

5. rész

LÁSSUNK MOST EGY KIS KÉMIÁT!

Az ammónia (NH3) egy szúros szagú, légnemű anyag, amely vízben (H-OH) oldódik és az így keletkező vizes oldat neve ammónium-hidroxid, másképpen szalmiákszesz (NH4-OH). 

A szalmiákszesz egy gyenge bázis, mely  könnyen az eredeti alkotórészeire bomlik le újra. Lúgos kémhatású, zsíroldó vegyület, ezért lehet használni a különböző fémek tisztításra és a textilek folttalanítására is. Mivel magasabb hőfokon a gázok mindig gyorsabban mozognak, ezért a meleg vízbe öntött szalmiákszeszből az ammónia könnyebben elpárolog, elillan. Melegebb helyiségben is labilisabbá válik ez a keverék és a kinyitott tároló-üvegből kiszökik az NH3, ami aztán mélyen belélegezve, fulladásos tünetet idézhet elő. Kereskedelemben a tömény szalmiákszesz 25 %-os, a híg pedig 10 %-os koncentrációjú elegy. Ha például, amikor 10 %-os higítású szalmiákszeszt kell készíteni, 9dl vízhez csak 1dl ammónium-hidroxidot keverjünk!  

NAGYON FONTOS BALESET-MEGELŐZÉSI SZABÁLYOK! 

    I.) A szalmiákszesszel mindig nyitott ablaknál kell dolgozni, legalábbis jól szellőztethető helyiségben végezzük el a  húrok tisztítását, mert mint fentebb már említettem-fullasztó hatású.

 II.) A szalmiákszeszt állandóan hűvös helyen, teljesen külön, hideg helyiségben kell tárolni, jól látható helyen,  jól olvasható feliratú, jól záródó, jól bedugaszolt vagy becsavart üvegben!

 III.) Otthon gyermektől, időskorú vagy feledékeny egyéntől, kémiát sosem tanuló,  vagy semmiféle veszélytudattal  nem rendelkező,  részben vagy teljes mértékben korlátozott felelősségű személytől biztonságosan elzárva kell tárolni, mint ahogy minden más vegyi anyagot

 IV.) Vigyázat! Ismeretlen tartalmú edénybe sose szagoljunk bele! Az óvatosan kibontott üveg nyílása felől egyik kezünkkel lassan hajtsuk a levegőt az orrunk felé. Egy figyelmetlenül kinyitott tárolóedényből a kiszökő veszélyes gáz (pl. ammónia vagy esetleg a klór) bárkinél nagyon gyorsan fulladást okozhat. 

F I G Y E L E M !

FŐ AZ ÓVATOSSÁG!

JÓ MUNKÁT KÍVÁNOK

A GITÁRHÚROK HÁZILAGOS TISZTÍTÁSÁHOZ!

6. rész

Hogy kell sajátkezüleg kicserélni a húrokat a klasszikus gitárunkon? 

Íme!

 A húrozás leírása 

(szöveg+képek)

(Az amatőr gitárosok ez bizony nem is olyan egyszerű! )

7. rész

Figyeljük meg, hogyan újítják fel a klasszikus gitár fogólapját,

hogyan csiszolják a bundokat?

8. rész 

Az alábbi videó más gitártípusok húrozását mutatja be.

Azt jól illusztrálja a felvétel, hogy mi a lényeges különbség

a klasszikus gitár és az akusztikus gitár felépítése között. 

A) Az akusztikus gitár húrozása

(Ez egyes forrásokban: country/western, vagy tradicionális gitár)

B) Az elektrogitár húrozása

(Ez egy kis engedmény a zenei konkurenciának!) 

9. rész

 Hogyan tartsuk karban kedvenc klasszikus gitárunkat? 

(É l j e n   s o k u n k   k e d v e n c   h a n g s z e r e !) 

Hogyan tisztítsuk? 

     10. Hogyan szólaljon meg imádott klasszikus gitárunk? 

Hogyan hangoljuk be? 

 §§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§ 

A fenti témákat illetően is akárki hozzászólhat a Fórum-aloldalon. Ott bárki leírhatja a saját karbantartó-ötletét és azon helyen teheti fel az egyes témákhoz kapcsolódó esetleges kérdéseit. Hátha van a fórumozók között egy profi hangszer-javító, aki nálamnál jobb megoldásokat tud ajánlani. Kérem, hogyha valaki ismer más linket, vagy linkeket a húrok cseréjéről, vagy a felújításról, akkor azok YOUTUBE-címét juttassa el awww.gitar.eoldal.hu Fórumára! 

ELŐRE IS KÖSZÖNÖM!

Üdv Mindenkinek!

B.D.L.